VERSCHRIKKELIJKE REKENKUNST


Deze activiteit, waarin de kunstenaar Alexander Calder (1898-1976) centraal staat, is samen met beeldend kunstenaar Myrna Rasker ontwikkeld en inmiddels 60 maal uitgevoerd in het schooljaar 2009-2010-2011.
Voor het schooljaar 2011-2012 blijft deze activiteit op het programma staan. De activiteit is alsmaar verder ontwikkeld, staat als een huis en wordt erg gewaardeerd door leerkrachten. Zowel kinderen als leerkrachten krijgen oog voor kunst in de klas: als je maar lenig kijkt!



Lesbrief voor leerkrachten
Een beeldende kunstactiviteit van 2,5 uur in de klas. Primair onderwijs: groep 3,4 en 5.
Speciaal onderwijs groep 3,4,5 en 6.

Benodigdheden
Leeg bord, krijtjes of stiften voor digitaal bord.
Tekenpapier (één half A4vel per kind). Stiften en een schaar per kind.
De kinderen hebben een GOED LEESBAAR naamkaartje op hun borst.

Wat willen we bereiken?
Zoals in al onze andere programma’s staan een paar wezenlijke kunstzaken centraal. Leren kijken naar beeldende kunst betekent met name oog krijgen voor (rest)vormen, voor bewegingen van vormen, voor het ontdekken en herkennen van composities. Om dit onder de knie te krijgen, ontwerpen en maken de kinderen aan het einde van een activiteit zelf een compositie, geïnspireerd op werk van de kunstenaar die centraal staat. Misschien leer je hierdoor eens anders te kijken?!

Inhoud in het kort
Middels een verhalende introductie in de klas (20 à 30 min.) worden leerlingen geïnspireerd door mobiele kunstwerken van kunstenaar Alexander Calder .
Vo, een vogelverschrikker, vertelt kleurrijk over zijn leven: reizen langs velden in de hele wereld. Onderweg ontmoette hij verschillende kunstwerken van Calder, in de veronderstelling dat het bijzonder boeiende vogelverschrikkers waren. Vo was er graag bevriend mee geraakt: ze zien er niet alleen bijzonder uit, ze bewegen ook zo prachtig! (De kunstwerken worden op digibord en op foto's getoond)
Maar helaas, een vogelverschrikker staat stil en wappert eens wat. Vrienden maken zat er dus niet in. Nu zijn verschrikkerleven erop zit, besluit hij opnieuw te beginnen: om vriendschap te zoeken met één van die bijzondere kunstwerken die hij ooit zag. Maar ja, die zijn niet zomaar in de buurt te vinden.
De leerlingen bieden samen met Myrna en Marian uitkomst!



Wat doen de kinderen?
Onder begeleiding van beeldend kunstenaar Myrna worden de kinderen uitgedaagd (ja, zelfs door te rekenen!) om oog te krijgen voor figuren die opgebouwd zijn uit bijzondere vormen en hun bewegingen, geïnspireerd op het werk van kunstenaar Alexander Calder. Klassikaal wordt een mobiel werk gecomponeerd. Als het werk af is, wordt het een prachtige vriend voor de vogelverschrikker die hem samen met de kinderen een plek in of buiten de klas geeft.

Begeleiding
Wij, Marian en Myrna, zijn zeer ervaren in het begeleiden van kinderen in kunst in schoolverband.
Omdat wij mogelijk zelf een of twee derde of vierdejaars stagiaires van een Kunstacademie of van een PABO meebrengen, verzoeken wij u om verder geen andere begeleiding (ouders of assistenten) in de klas erbij te halen. Mocht u zelf een stagiaire in uw klas hebben, dan is die natuurlijk van harte welkom en hij/zij hoeft alleen maar te genieten en hopelijk - net als de leerkracht zelf- iets op te steken van onze kunstvak didactiek.

Lestijden in Nijmegen:
Dinsdag 9.00 – 11.30 uur
Woensdag 9.00 – 11.30 uur

Lestijden buiten Nijmegen:
Ochtenden: 9.00 – 11.30 uur

Wij houden in de ochtend de schoolpauze aan.

Lestijden buiten de regio: op afspraak. Op verzoek werken wij activiteiten uit voor het gebruik in een andere setting, bij voorkeur in musea.

‘Kiek, een stoel’, een fotografieproject voor kinderen van 4-6 j. [30x uitgevoerd] en ‘Dro-omweg’ (NIEUW) een beeldend en verhalend kunstproject voor kinderen van 6-10 j. is eveneens beschikbaar in 2011-2012.
Ook voor het speciaal onderwijs.

Workshop voor leerkrachten van twee uur
'Verschrikkelijke Rekenkunst' wordt ook aangeboden als workshop voor leerkrachten die zelf meer willen doen aan kunst- en cultuureducatie. De methode die al jaren ten grondslag ligt aan alle educatieve projecten en activiteiten van Bureau Buitenkans, wordt zo concreet mogelijk toegelicht. Jarenlange ervaringen met kunsteducatie kunnen in een workshop prima overgedragen worden zodat leerkrachten/teams er zelf mee aan de slag kunnen.

Kosten
Voor alle projecten wordt een eenheidsprijs per groep in overleg vastgesteld die uitgaat van het geldende uurtarief van € 60,- per uur voor uitvoerende activiteiten met kinderen. Bij afname van meerdere activiteiten wordt korting gegeven.
Voor workshops, ontwikkeling, organisatie, advies en ondersteuning buiten de klas wordt het uurtarief van € 80,- excl. 19% btw gevraagd. Neem voor actuele (aanneem)prijzen en mogelijkheden contact op.

Zie voor informatie over Myrna Rasker
www.rasecht.info

Informatie
Voor informatie over mogelijkheden, voorwaarden en kosten kunt u tijdens kantooruren contact opnemen.

Bureau Buitenkans
Marian van Steen
E-mail: info@bureaubuitenkans.nl