DRO-OMWEG




Foto: Levenspaden Myrna Rasker 2005

Een beeldende en verhalende kunsteducatieve activiteit, inclusief verwerkingsopdracht.
Voor kinderen van groep 4, 5 en 6 voor het primair onderwijs. Speciaal onderwijs voor groep 4, 5, 6 én 7.
Begeleid door Myrna Rasker & Marian van Steen.
Ochtendprogramma van 2,5 uur in de klas. Ochtendpauze zoals gebruikelijk.
Leerkracht aanwezig: onze kunstvak didactiek “afkijken” en leerlingen observeren. Onze ervaring leert dat het niet prettig werkt voor de leerlingen en voor ons als de leerkracht met iets anders bezig is dan met deze activiteit.

Wat willen we bereiken?
Leren kijken naar beeldende kunst betekent met name oog krijgen voor (rest)vormen, voor bewegingen van vormen, voor het ontdekken en herkennen van composities. Om dit een beetje onder de knie te krijgen, ontwerpen en maken de kinderen zelf een compositie, geïnspireerd op werk van de kunstenaar die centraal staat. In deze activiteit is dat de Wijchense kunstenaar Harrie Gerritz

LESBRIEF met verwerkingsopdracht

TIJD: 9.00 – 11.45 uur Ochtendpauze zoals gebruikelijk.

MATERIALEN verzorgd door de school:
1. Elk kind draagt duidelijk leesbare naamsticker.
2. Gewoon tekenpotlood;
3. Voor elk kind een half A4 wit papier.
4. Gele, rode, blauwe, groene verf. Kwasten zijn niet nodig. Er wordt met een stukje karton geschilderd. Wij zorgen hiervoor.
5. Voor elk kind een heel klein bakje voor de verf.(één deeltje van een eierdoos is al voldoende)
6. Digitaal bord gereed zodat wij afbeeldingen kunnen laten zien via Usb stick/ cd die wij meebrengen.

Al het andere materiaal wordt door ons verzorgd.



Foto: Harrie Gerritz, TOREN BIJ RIVIER

WAAR GAAT DROOMWEG OVER
Iedereen kent omwegen, heeft er beelden bij en zou er een verhaal over kunnen vertellen.
Myrna tekent ter inspiratie voor de kinderen een omweg die Marian zoekt: zij is een ‘omwegkaartenmaker’, en kan op al haar omwegen de dro-omweg niet vinden. Ze heeft geen verbeelding , denkt ze. Vervolgens tekenen de kinderen middels geleide fantasie een vergelijkbare eigen ‘omweg’.
Alle omwegen worden vervolgens door Myrna in elkaar gevlochten tot één groot werkstuk: het begin van een DRO-OMWEG.
Op het digitale bord worden afbeeldingen van landschap en van kunst van m.n. kunstenaar Harrie Gerritz uit Wijchen getoond. Zijn omgeving is een onuitputtelijke bron van inspiratie. De kinderen raken hierdoor geïnspireerd door te (leren) kijken – via een kijkspel - naar zijn landschappelijke elementen in vormen, lijnen en vlakken. Op niet alledaags materiaal - bv. een stukje populierenhout, scheepsnet of een rubber zooltje - wordt door elk kind één zo’n landschappelijk element uitgewerkt, in vorm en in kleur. Door gebruik te maken van dit weerbarstig materiaal en door een (eenvoudige) techniek toe te passen, ook geïnspireerd op Gerritz, ontstaan als vanzelf abstractere vormen die allemaal een plek krijgen op de vlechtwerkcompositie.


Foto: Harrie Gerritz, SOMETHING ITALIAN

Via TWITTER #droomweg maakt de klas een titel voor deze DRO-OMWEG.
Resultaat: elke klas krijgt zo een uniek groot eigen gezamenlijk beeldend WERKSTUK waarvan een foto op twitter staat.

Verwerkingsopdracht: schrijf nu zelf een nieuw verhaal over deze DRO-OMWEG.
1. Kies een "personage" (een ding of een dier of een mens) dat deze grote DRO-OMWEG gaat maken, langs alle voorwerpen (vormen) die hij of zij ziet.
2. Kies eerst waar HIER ligt en waar GINDER ligt voordat je aan een verhaal begint.
3. Zorg ervoor dat jouw personage van boven uit de lucht de dingen ook anders ziet dan ze werkelijk zijn. Denk bv. aan een vuurtoren die vanuit de lucht op een potlood lijkt.



Lestijden buiten de regio: op afspraak. Op verzoek werken wij activiteiten uit voor het gebruik in een andere setting, bij voorkeur in musea en in ateliers.



Zie voor informatie over Myrna Rasker
www.rasecht.info

Informatie
Voor informatie over mogelijkheden, voorwaarden en kosten kunt u tijdens kantooruren contact opnemen.

Bureau Buitenkans
Marian van Steen
E-mail: info@bureaubuitenkans.nl