Extra! GIDS bij GEZOCHT: JONGE ARCHITECTEN





Voorbeeld: de voormalige limonadefabriek in Bottendaal, nu een moskee. Deelnemende leerlingen ontwierpen een minaret.

ZIE VOOR PROJECTBESCHRIJVING: GEZOCHT JONGE ARCHITECTEN van het Architectuur Centrum Nijmegen op deze website, eveneens onder Educatieve projecten, Actueel.

Vervoer
Per fiets of (door gemeente gesponsord) OV busvervoer van en naar school/thuis, van en naar één van de vier projectlocaties rondom Centrum van Nijmegen.

Kosten € 370; geen btw.
€ 100 voor het digitale project: elke leerling ontvangt een werkschrift met opdrachten en krijgt een USBstick te leen met daarop het project vol foto's, verhalen en filmpjes.
€ 270 voor de (extra) gids-activiteit die drie uur duurt. Twee gidsen, ervaren kunstvakdocenten, per groep. Max. 15 leerlingen per gids. Eigen docent verplicht aanwezig.
Voordeel van deze extra activiteit: de leraar heeft minder voorbereidingstijd nodig. Bovendien werkt begeleiding op deze architectuurroute door de maker(s) van het project extra inspirerend en motiverend.


Max. 10 minuten luisteren op locatie
Aan het begin van één van vier architectuurroutes door het Nijmegen van de 19de eeuw wordt het verhaal van Luca (13 j.) en buurman Jan, een klusser (90 j.) verteld. Doel en werkwijze van het project worden duidelijk gemaakt.
Op elke route gaat het over twee ‘wenspanden’: Jan is onlangs gestorven en liet een testament na: Hij zou graag wat verbouwingen zien aan panden her en der in de stad. Aan Luca en leerlingen het verzoek om zo'n verbouwing te ontwerpen.
Om een serieus en interessant ontwerp te maken dat door een architect [en door de leraar] positief beoordeeld wordt (en een prijs kan winnen), moet een ontwerp aan een aantal eisen voldoen: Een verbouwing moet passen bij de bestaande bouw, of juist een bijzonder contrast daarmee vormen, moet in de omgeving passen, moet realiteitswaarde hebben en aan milieuvoorwaarden kunnen voldoen.


60 minuten wandelen, kijken, aan de weet komen en fotograferen
De gids, o.a. Marian van Steen, maker van het project, vertelt kort en krachtig over de architectuur op de route. Leerlingen maken foto’s die gebruikt worden bij het schetsen op locatie en later in de klas.

10 - 15 minuten pauze
Pauze in de buurt van het wenspand.

45 minuten zitten en tekenen op locatie
Gids vertelt uitgebreider over het 'wenspand' en begeleidt de tekenopdrachten ter plekke (zoals die in het project beschreven staan). Elke leerling maakt een tekening van het wenspand, van het eerste schetsidee van verbouwing en van de panden die links en rechts staan.

Leraar beoordeelt later op school deze schetsen. Leraar kan nu zelf verder met het project aan de slag.

5 à 10 minuten

Teruglopen naar de beginplek.

INFORMATIE
E-mail:info@architectuurcentrumnijmegen.nl

Kijk op www.architectuurcentrumnijmegen.nl

Bureau Buitenkans
Marian van Steen
Moeflonstraat 41
6531 JS Nijmegen
Tel. 024 3236489
0644150148
E-mail: info@bureaubuitenkans.nl