Kinderrechten in oorlog lesbrief 2015 2016


Buiten en Binnen activiteit



Praktische lesbrief voor de leerkracht van groep 7 en/of 8

Buiten

Wijchense scholen
9.30- 10.15 Begraafplaats achter St. Antonius Abt kerk. Oosterweg 4 6602 HD Wijchen

Scholen Bergharen en Hernen
9.30- 10.15 Begraafplaats Dorpsstraat 48 6617AE Bergharen

School Niftrik
9.30-10.15 Oorlogsmonument Maasbandijk 66, 6606KE, Niftrik

Scholen Beuningen
9.30 -10.15 Oorlogsmonument voor de kerk Dorpssingel 1 Beuningen

10.15 – 10.45 terug naar school en pauze

Voor andere kernen, dorpen en steden kunnen verhalen op buitenplekken ontwikkeld worden.



Wie
1 groep met eigen leerkracht en zo nodig 1 (fiets)begeleider extra tot 10.45
1 externe begeleider, ervaren kunst/cultuurdocenten: Myrna Rasker en/of Marlou Mellendijk en/of Marian van Steen

Wat
Bij een monument wordt verteld over slachtoffers van WOII.
Over zogenaamde ‘schreeuw’foto’s wordt met de kinderen gesproken. Tevens overgang naar kinderen in oorlogen nu.

Nodig
Regenkleding of warme kleding. Geen paraplu’s.

Voorbereiding leerkracht
Vertel leerlingen vlak voor de activiteit plaatsvindt dat zij een oorlogsmonument/ tevens oorlogsgraf bezoeken op een kerkhof. Dat is voor kinderen spannend, maar na 41 uitvoeringen in 2014 2015 blijkt dit bezoek zeer waardevol.

Binnen

10.45 – 11.45 Activiteit in de eigen klas

Wie
1 groep met eigen leerkracht. Leerlingen zitten op de eigen plek met goed zicht op digibord.
1 externe begeleider, ervaren kunst/cultuurdocenten: zie boven.



Wat
1. Pp presentatie op digibord:
Verhaal van kinderen in oorlog anno 2015 2016. Info over kinderrechten.
Verhalen buiten en binnen worden verbonden.

2. Elk kind maakt een “schreeuw”, geďnspireerd op ‘schreeuwen’ van kunstenaars.
3. Kinderen gaan aan de slag met de buiten getoonde foto’s en een kijkkader “de schreeuw”.
4. Elk kind knipt (begeleid) een foto tot een “schreeuw” én ontwerpt (begeleid) één pakkende zin. De foto’s en de zinnen worden in een compositie van één grote schreeuwvorm op een raam geplakt. Zodoende vraagt de klas om aandacht.
5. Elk raamontwerp wordt gefotografeerd t.b.v. bijvoorbeeld van een expo, een publicatie, meewerken aan een goed doel; wordt overigens niet door de externen georganiseerd.

Nodig
1. Leeg groot raam van minimaal ± 2mtr bij 2mtr.
2. Naamsticker goed zichtbaar = grote letters op de borst geplakt, of naambord op tafel.
3. Goed zicht op digibord.
4. Per leerling: Goed schrijvende stift, heldere kleur.
Schaar, potlood, kladpapier.
(Alle andere materialen worden meegebracht door externe begeleiding).

Voorbereiding leerkracht Vertel leerlingen dat na de buitenactiviteit een binnen activiteit van een uur volgt: over kinderrechten in oorlog. Kinderen maken een gezamenlijke grote SCHREEUW om aandacht voor kinderen in oorlog.

Kosten
€ 90 per groep
Bij vragen over het project kunt u gebruik maken van onderstaand contact. Bij voorkeur per e-mail

In samenwerking met Marlou Mellendijk en Myrna Rasker.
Zie voor meer informatie over Myrna Rasker
www.rasecht.info

Bureau Buitenkans
Marian van Steen
E-mail: info@bureaubuitenkans.nl