De Rode Fotospin en een Selfie


AUDIO VISUELE ACTIVITEIT


Wie
Groep1/ 2 of 3. Groep 3 krijgt moeilijkere opdrachten. Er kunnen 2 klassen parallel deelnemen.

Begeleiding
1 externe per klas: Marian van Steen, Myrna Rasker of Marlou Mellendijk.
Bureau Buiten Buitenkans & Atelier Rasecht www.bureaubuitenkans.nl & www.rasecht.info

Doel
Kinderen zetten een [eerste] stap in het bewustwordingsproces van beeld-geluidvorming. Ze ontdekken en ervaren dat kleur op een foto mede bepaalt wat je ziet. En als je er geluid of muziek bij hoort, bepaalt dit het beeld van de kijker nog meer.

Tijd
45 minuten in de eigen klas; Groep 1 en 2;10 minuten voorbereiding (groep kan binnen blijven.
60 minuten in de eigen klas; Groep 3;10 minuten voorbereiding (groep kan binnen blijven). Niet op maandagen; Tussen 1 oktober 2015 - 1 juli 2016;

Nodig
Digibord
Goed leesbare naamsticker op de borst
Stoelen in een kring
Kinderen mogen zelf een fotocamera meebrengen.
Camera’s en overige attributen worden meegebracht door externen.

Kosten
Groep 1 / 2 € 50
Groep 3 € 60

Materialen
€ 10 per groep; wol en kleurvlakken per groep + 3 grote spinnen [om in 3 groepen parallel te kunnen werken] + verwerking voor leerkracht.

DE BEELDACTIVITEIT gr1 en 2 gr 3

Een verhaal "Van de spin die wilde tintelen"
Een knalrode grote spin ligt middenin de kring. Over deze spin wordt een verhaal verteld. De spin heeft een litteken op zijn kop en wil zijn kop niet op de foto. Toch heeft hij zo'n foto nodig voor in zijn paspoort. Anders kan hij de grens niet over. En dat wil hij.
De klas schiet te hulp op verschillende manieren: er wordt een groot web (van wol) gemaakt waar de rode spin bovenop gelegd wordt. Daarna wordt kort besproken dat iedereen wel iets heeft dat een ander niet heeft. Van een grote neus tot rimpels tot een grappige pukkel. Dat je niet per se zo knap mogelijk, wat is dat eigenlijk "knap", op de foto hoeft. Dan worden er door alle kinderen die willen, foto's gemaakt. Met echte camera's van de kinderen en met een heleboel nepcamera's van ons.


De foto’s worden op digibord getoond en besproken. Als de juiste foto samen gekozen is, verschiet de rode spin op één van de foto's van kleur. Van rood naar blauw naar groen.
Dit wordt besproken: is de rode spin enger of liever of leuker dan de blauwe, de groene?
Kinderen ervaren dat kleur invloed heeft op het gevoel,op het denken. (Middels computer software verandert de spin van kleur. Is vooraf voorbereid zodat dit altijd lukt.) Gekke bekken van spinnen en van de kinderen zelf tot slot.

Extra voor groep 3
Gekleurde spinnen met een gezichtsuitdrukking op digibord. Er wordt kort verteld over kleurensymboliek a.d.h.v. foto’s met verspringende kleuren. Kinderen trekken net zulke gezichten.


DE LUISTERACTIVITEIT gr1 en 2, gr 3

Kijk en luister:
Je hoort enge of lieve of vrolijke muziek. Welke foto vind je dan vrolijk of lief of eng of kwaad… Herhaling in varianten van kleuren en muziek. Steeds kiezen de kinderen één foto (rood groen of blauw). Kinderen ervaren de invloed van muziek/geluid bij beeld.

Tot slot voor groep 1 en 2
Welke foto en welke muziek past het best bij het verhaal dat in het begin verteld is? Kort rondje langs de foto's, de muziek en het verhaal.

Tot slot Extra voor groep 3
Eerder getoonde foto’s met filmgeluid erbij. Geluid en muziek bepalen veelal wat je ziet.
Er zijn keuzeknoppen voor geluid te zien. Een leerling kiest een knop.
Kinderen vertellen wat er verandert aan hun kijk op de foto als het geluid verandert. Dit wordt in varianten herhaald.
De groep kiest een foto en bijpassende muziek bij het beginverhaal.

Verwerking achteraf

Voor de leerkracht van groep 1 en 2
Een digitale lesbrief in PowerPoint met afbeeldingen in verschillende kleuren met keuzeknoppen voor verschillende geluiden en/of muziek. Kinderen kunnen door kijken en luisteren eenvoudige situaties bedenken. Voorbeeld wordt bijgesloten.

Voor de leerkracht van groep 3
Een digitale lesbrief in PowerPoint met afbeeldingen in verschillende kleuren met keuzeknoppen voor verschillende geluiden en/of muziek.
Op de afbeeldingen zijn situaties te zien met figuren erop, mensen en dieren. Kinderen kunnen door ernaar te kijken en naar verschillende filmmuziek te luisteren, zelf een eenvoudig verhaaltje bedenken. Voorbeeld wordt bijgesloten.

Bureau Buitenkans
Marian van Steen
Moeflonstraat 41
6531 JS Nijmegen
Tel. 024 3236489 / 0644150148
E-mail: info@bureaubuitenkans.nl